Język polski, NOWE Słowa na start!, zeszyt ćwiczeń, s. 92, ćw. 4

Dowiedz się więcej – środki językowe w funkcji środków retorycznych

Dowiedz się więcej – środki językowe w funkcji środków retorycznych

 

Środki językowe, które pojawiają się w poezji, są również wykorzystywane w wypowiedziach o charakterze argumentacyjnym. Do najczęstszych należą:

zwroty do adresata (Mam nadzieję, Koleżanki i Koledzy, że...) – ich zadaniem jest przyciągnięcie uwagi słuchaczy i wywarcie wrażenia, że dany problem właśnie ich dotyczy;
pytania retoryczne (Czy jest okazja bardziej stosowna, by o tym mówić?)  – mają przykuć uwagę odbiorców, skłonić ich do zastanowienia się nad daną kwestią; urozmaicają tok wypowiedzi;
wykrzyknienia (Cóż za wspaniała lektura!) – pobudzają uwagę odbiorców, oddziałują na emocje słuchaczy;
powtórzenia (Wspominamy i wspominać będziemy...) – zwracają uwagę odbiorców na powtarzaną treść, dzięki czemu może ona zostać lepiej zapamiętana;
porównania (Książka jest jak przyjaciel...) – pobudzają wyobraźnię odbiorców, co ułatwia zrozumienie danej treści.